Elektrisch is de toekomst

In 2013 was onze auto aan vervanging toe. De hoge onderhoudskosten van terugkerende onderhoudsbeurten waren daar aanleiding toe. Het oog viel op de Renault ZOE, een elektrische auto die in mei van dat jaar geïntroduceerd werd. Opvallend feit naast de elektrische aandrijving; er werden lage onderhoudskosten voorspeld. In combinatie met de PV-installatie die inmiddels op ons dak lag zou de “brandstof” zelf opgewekt worden en ook lage of geen kosten geven. Dit als tegemoetkoming voor de relatief hoge nieuwprijs van de ZOE. Voor een Elektrisch Voertuig (EV) overigens toch nog een relatief laag bedrag aangezien de batterij geleased zou worden (ca.80,-/mnd). Uiteindelijk stond er in oktober voor een investering van ca. 12.000,- (na inruil) een EV klasse Clio voor de deur.

Dus zo kwam de ZOE op economische gronden ons huishouden binnen, en toen begon het pas. Alhoewel ZOE vooral bedoeld was om naast de leasebak van de zaak te rijden, werd ZOE al snel de 1e favoriete auto ten koste van de leasebak. Rijplezier en praktisch gemak (nooit meer naar de pomp rijden) waren hiervan de redenen. Het veel besproken beperkte bereik, bleek praktisch zelden een probleem. Eind 2013 durfden we voor eerst de verre reis naar Ahoy Rotterdam aan, de zomer erop besloten we tot een vakantie met de familie en ZOE naar Denemarken. Sindsdien volgden reizen naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk in zomer en winter. De kosten daarvan zijn relatief laag doordat er in het buitenland nogal eens gratis geladen kan worden. Met de juiste laadpas valt laden in Nederland en daarbuiten ook mee en thuis is natuurlijk de stroom van de PV al betaald.

Tot zover het praktisch nut en de economische aspecten. We staan op de Duurzaamheidsmarkt. De duurzame aspecten; rijdend in een EV ga je er ook over lezen en kun je aan de discussie over groen of juist niet groen rijden met een EV niet ontkomen. Er blijken veel nonsensverhalen verteld te worden. Veel van die verhalen heb ik weerlegd in een blogpost, lees daar de details. Hier mijn conclusie; elektrisch is de toekomst en is de meest groene vorm van transport, buiten de fiets.

Na deze constatering gaat het verder; elektrisch rijden is niet DE oplossing voor onze CO2 problemen, het is EEN oplossing. Er moet natuurlijk veel meer gebeuren. Kenmerk van duurzaam is dat je weloverwogen keuzes maakt. Voor elektrisch vervoer betekent dit dat je kunt kiezen tussen fiets, OV of EV. Rij geen EV als het anders ook goed kan. Bij aanschaf van een EV kun je kiezen voor een grote of kleine batterij. Groot is niet perse beter. Onnodig groot leidt tot onnodig hoog verbruik en is verspilling van middelen en grondstoffen. Een (1) EV voor jezelf kopen als je die maar beperkt gebruikt is ook verspilling. In zulke gevallen kun je een deelauto overwegen. Je deelt de auto het liefst met mensen die je toch (een beetje) kent; voilà Buurauto!